Cafeaua – buna sau rea?

Introducere

Cafeaua reprezinta una dintre cele mai indragite si consumate bauturi din lume. Prin urmare, multe studii clinice au incercat sa stabileasca daca exista beneficii sau din contra, efecte nefavorabile asupra sanatatii asociate consumului de cafea.

Care este doza maxima admisa de cofeina pe zi?

Pragul dincolo de care beneficiile consumului de cafea sunt depasite de riscurile asupra sanatatii variaza in functie de fiecare persoana in parte, contand sexul, greutatea, varsta, starea de sanatate precum si sensibilitatea proprie la cofeina.

Pentru majoritatea adultilor acest prag este de 300 mg cofeina/zi, iar pentru femeile gravide este de 100-150 mg cofeina/zi.

Cum pot calcula cata cofeina consum pe parcursul zilei?

Pentru a putea monitoriza aportul zilnic de cofeina este necesar sa cunoasteti continutul de cofeina al bauturilor consumate. Tineti cont de faptul ca bauturile racoritoare, energizantele, precum si produsele cu continut crescut de cacao pot contribui la aportul zilnic de cofeina asa cum puteti observa in tabelul de mai jos.

Care sunt efectele benefice asupra sanatatii?

  • risc mai mic de deces si de aparitie a accidentului vascular cerebral la cei care consuma 2-3 cesti de cafea/zi comparativ cu nebautorii;
  • reducerea riscul de aparitie a diabetului zaharat de tip 2 cu 25 % asociat unui consum de 3-4 cesti cafea/zi in comparatie cu un consum de maxim 2 cesti/zi;
  • consumul moderat de cafea in comparatie cu cel ocazional a prezentat beneficii in sensul reducerii riscului de aparitie al cancerului de piele, depresiei, dementei senile, bolii Alzheimer, litiazei biliare si al gutei;
  • previne aparitia bolilor inflamatorii si incetineste procesul de imbatranire datorita continutului in polifenoli, acizi hidroxilici, flavonoizi si antocianine, substante cu rol antioxidant;
  • imbunatateste performanta sportiva, crescand rezistenta la efort.

Exista si efecte negative asupra sanatatii?

  • cresterea colesterolului, in special la persoanele care consumau cafea la ibric, datorita cafestolului si kahweolului continut in boabele de cafea;

Acest efect poate fi diminuat consumand cafea la filtru, hartia avand proprietatea de a retine aceste uleiuri.

  • risc crescut de boli cardiovasculare la un consum de aproximativ 4 cesti de cafea/zi care s-a asociat cu cresterea homocisteinei plasmatice;
  • poate precipita aparitia unui atac de panica in cazul persoanelor care au mai avut in trecut un astfel de episod.

 

In concluzie, cofeina este asociata cu multiple beneficii asupra sanatatii, cu conditia sa nu se depaseasca pragul corespunzator unui consum moderat.

 

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S235236461530050X

https://www.math.utah.edu/~yplee/fun/caffeine.html

http://www.foodinsight.org/Content/3147/Caffeine_v8-2.pdf

 

Comments
  • Mirela
    Răspunde

    Despre cafea: sunt o mare iubitoare și consumatoare.
    Nu cred ca mi-a produs vreo stare de rău, vreodată.
    Consumata cu placere și rațional (adică fără depasirea “cantității maxime admise”) rămâne bucuria din fiecare zi! 🙂

Lasati un comentariu

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text.